Posting Pilihan

Seperti yang saya telah ceritakan pada posting pertama ni. Saya pernah mempunyai dua ke tiga blog sebelum blog ni. Tiba-tiba saya teringat tentang posting-posting (rosak english) saya dalam blog-blog tersebut. Jadi setelah mencari-cari akhirnya saya jumpa satu posting yang saya agak suka. Sebenarnya ada lagi beberapa posting yang saya sayang, tapi saya rasa dah hilang masa hard disk saya rosak dulu.

Jadi, posting pilihan untuk minggu ini:

~

Pesanan Dari Buku: 15 Febuari 2007

Beberapa minggu lepas atau tidak silap saya bulan lepas, saya masih ingat masa tu saya agak tertekan, kepala saya betul-betul berselirat. Banyak perkara yang saya fikir masa tu, mungkin perkara yang tidak sepatutnya dianggap sebagai masalah saya campur adukkan sekali. Waktu tu, saya betul-betul mengharap diberi petunjuk untuk merungkai segala kekusutan yang tak dapat ditanggung lagi.

Malam tu, terlintas dihati saya nak menjenguk buku-buku yang diletakkan di atas rak. Takadalah banyak, tapi saya pelik bilik saya ni memang suka menjadi tempat peninggalan buku-buku atau majalah-majalah yang saya sendiri tak tahu tuan empunyanya. Saya belek-belek buku yang ada, saya pun tak pasti buku apa yang hendak dicapai. Tiba-tiba sebuah buku ditarik , saya terfikir, ‘buku siapa ni? mesti ada yang tertinggal lagi?’ Saya tanya roommate saya, mereka kata tak tahu. Sah, ada yang tertinggal. Tajuk buku tu, sangat menarik perhatian saya. Selak-selak helaian buku, semakin tertarik. Saya duduk dikatil, dan bermulalah sesi pesanan dan muhasabah dari sebuah buku.

Apa yang ada dalam buku itu sangat kena dengan apa yang saya alami, terkena batang hidung sendiri. MasyaAllah, permintaan aku untuk diberi petunjuk dikabulkan dengan serta merta. Mungkin bagi orang lain itu kebetulan, tapi siapa yang mencipta kebetulan itu. Hati saya kembali tenang, setenang-tenangnya. Rasa bahagia dalam diri, walaupun sedar diri ini masih tak kering dengan dosa.

Saya sempat juga mencadangkan pada adik-adik yang datang ke bilik untuk membaca buku ni. Buku yang mudah dibaca, huraian yang ringkas. Sesuai untuk memuhasabah diri yang makin leka dengan dunia. Terasa seperti seorang sahabat sedang menasihati kita. Walauapapun, ia terpulang pada penghayatan si pembacanya. Bukanlah saya nak mengagung-agungkan buku ni. Sekadar ingin berkongsi satu bahan bacaan yang ringan tetapi sangat baik untuk jiwa kita, jiwa seorang wanita/perempuan.

Oleh kerana terpikat, saya ambil keputusan untuk beli buku tersebut. Ini saya ambil sedikit petikan:

‘ ..Pejamkanlah pandangan anda terhadap hal-hal negatif, kekeliruan atau kesalahan yang dilakukan oleh orang lain, dan tujukanlah pandangan anda hanya pada sisi-sisi positif lagi baik yang ada pada mereka. Tetapkanlah anda berbaik sangka, berpura-pura tidak mengerti, dan berpegang teguh hanya pada Allah. jangan sampai anda berpegang pada manusia, kerana sesungguhnya mereka tidak layak untuk dijadikan pegangan dan sandaran dalam menyelesaikan urusan Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Allah berfirman: Sesungguhnya mereka sekali-kali tidak akan dapat menolak dari kamu sedikit pun dari (seksaan) Allah… (Al-Jatsiah: 19)’

‘Jangan bersedih. Jadilah Wanita yang paling bahagia’ Dr ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-qarni. (La-Tahzan-Khas untuk wanita)

Kadang-kadang kita bukan tidak tahu, tapi sebagai manusia kita takkan lari dari sifat alpha, leka, cuai. Disitulah peranan sahabat. Kita memang perlu sentiasa diingati. Dosa-dosa yang kita anggap remeh tapi tanpa kita sedari ia sebenarnya menggelapkan hati-hati kita.

~

Beberapa minggu lepas ada beberapa orang yang bertanyakan saya tentang buku ni, saya pun tak pasti buku saya ni ada pada siapa. Setelah bertanya-tanya, akhirnya saya dah jumpa. Tapi buku tu masih belum berada di tangan saya lagi.

This entry was posted in Pendapat, Wanita. Bookmark the permalink.

Leave a Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s