Hendak seribu daya

Sabtu lepas saya datang office untuk buat kerja. Dengan penuh semangat waja melangkah keluar kereta, tiba-tiba saya diberitahu oleh seorang rakan di situ bahawa block kami tu blackout. Sedikit kecewa kerana bukan senang nak keluar rumah dan ke office dikala hujung minggu. Dahlah rumah saya agak jauh.. Hmm.. lebih kurang 10km. Jauh tak?

Tetapi memandangkan, saya telah sampai office, saya fikir juga macamana caranya saya tetap boleh do something. Laptop saya pula ada masalah battery, boleh on kurang dari 10minit tanpa wire. Setelah berfikir, saya dapat idea. Since saya perlu mendapatkan maklumat dari journal article, jadi saya on laptop, transfer articles yang ada ke dalam handphone, sediakan kertas dan pensil. That’s it! Saya dah boleh bekerja.

Waktu ni saya sangat bersyukur ada handphone yang boleh view pdf file. Dah memang itupun tujuan saya beli handphone ni, supaya saya boleh gunakan untuk urusan kerja/researh/study pada bila-bila masa. Saya sangat suka bila saya dapat maksimumkan penggunaannya.

Sebenarnya, apa-apapun keadaan kita, kesukaran, masalah, kekangan janganlah jadikannya sebagai alasan untuk kita tidak meneruskan apa yang kita dah rancang.

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih!

This entry was posted in Kongsi, Motivasi. Bookmark the permalink.

2 Responses to Hendak seribu daya

  1. brightnur says:

    Thanks. Peringatan dari diri senditi kepada diri sendiri. Cukup terkesan. Hu

  2. faizal says:

    Entry ini sangat bagus. Saya cuma ingin bertanya, adakah berbaloi kalau saya beli sebuah tab yang murah untuk guna membaca paper pada bila-bila masa?

    ini kerana, saya baru semester 1 daftar master by research secara part time(saya sedang bekerja dan telah berumah tangga), tapi setakat ini agak sukar untuk menguruskan masa buat research.

Leave a Comment

