Adab Makan

Entry kali ini bukan tujuan untuk memberi kuliah mengenai adab makan, Seperti biasa, sekadar ingin berkongsi. =)

Bila sebut adab makan saya teringat satu kepantangan mak saya semasa makan. Hmm.. banyak jugak pantang mak saya ni. Tapi yang paling utama, JANGAN MAKAN BERBUNYI. Kelakar kan? Bunyi macamana tu? erm.. Cuba tengok orang mengunyah tak tutup mulut, maka akan terdengarlah segala proses kunyahan makanan dalam mulutnya itu. Haha.. Yang paling menariknya, pantang itu akhirnya telah diwarisi oleh SAYA! Hehehe.. Kemana lagi tak tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi kan? Saya teringat lagi, masa kecil dulu, kalau adik saya makan berbunyi, sayalah yang akan membebel. Tapi, namapun adik kan, lagi kita tegur lagi dibuatnya. Haih.. Jadi, siapa-siapa yang ada tabiat ni, (kebanyakannya orang lelaki =p) bolehlah cuba ubah. Lagipun macam tak sopan kot.

Satu lagi kepantangan mak saya, jangan sebut ‘Eeee” atau ‘Euww’ dengan makanan. Yang ni secara logiknya mesti ramai yang setuju kan? Makanan kot. Kalau tak suka macamana pun, takperlulah nak Eee..Eeee.. Senyap je sudah. Tapi saya ada je kawan yang suka ekspresikan ketidaksukaan dia macam ni. Haha.. geram dalam hati jelah kalau dengar.

Pantang mak saya yang saya tak boleh lupa, bergaduh time makan. Huh.. Yang ni kecik-kecik dulu memang suka buat. Mak saya memang akan tinggalkan je meja makan kalau kami adik beradik gaduh time makan. Tapi yang hairannya, walaupun mak saya dah tinggalkan meja konon-konon merajuk, tapi kami adik beradik relek je teruskan makan. Haha.. Budak-budak, manalah paham orang tua merajuk ni. =p

Sekian, perkongsian yang ringkas =)

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s